آموكسي سيلين
نوشته شده توسط : 10x

  موارد مصرف

 

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار، عفونت های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم ، مننژیت متگوکوکی، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار، عفونت های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم ، مننژیت متگوکوکی، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، پیشگیری از آندوکاردیت و به عنوان داروی کمکی در درمان مننژیت لیستریایی و سوزاک مصرف می شود. به علاوه، این دارو در درمان تب تیفوئیدی و نیز در پیشگیری از عفونت دندانی مصرف می شود.

 

   فارماكينتيك

 

90 -75 درصد از دارو از راه خوراکی جذب می شود و پس از 2-1 ساعت غلظت سرمی دارو به اوج می رسد. نیمه عمر دارو 1/5-1 ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است تا 12 ساعت افزایش یابد. 70-65 در صد دارو به صورت تغییر نیافته از راه کلیه دفع می شود.

 

   مكانيسم

‌ مكانيسم :  

   موارد منع مصرف

 

در صورت وجود سابقه آلرژیک به پنی سیلین ها نباید مصرف شود.

 

   هشدار

 

در بیماران دارای سابقه حساسیت، مبتلا به عیب کار کلیه، در بیماران مبتلا به تب گلاندولار ولوسمی لنفاتیک مزمن و سابقه بیماری های گوارشی به ویژه کولیت وابسته به آنتی بیوتیک باید با احتیاط فراوان تجویز شود.

 

   عوارض

 

واکنش های حساسیتی شامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنژیوادم، شوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچار حساسیت مفرط می شوند، با مصرف این دارو گزارش شده است.

 

   نكات

 

1- آموکسی سیلین را می توان با معده خالی یا پر مصرف کرد. 

2- در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه به کاهش مقدار مصرف دارو نیازی نیست، مگر این که عیب کار کلیه شدید باشد. 

3- در صورت بروز اسهال، بدون مشورت با پزشک از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال خودداری کرد. 

4- در هنگام مصرف آموکسی سیلین از سایر روش های جلوگیری از بارداری نیز باید استفاده نمود. 

5- در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن نوبت خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر گردد.

 

   ميزان مصرف

 

بزرگسالان : مقدارمصرف این دارو 250 میلی گرم هر8 ساعت می باشد که درعفونت های شدید این مقداردو برابرمی شود. در درمان عفونت های چرکزای شدید یا عود کننده تنفسی، این دارو به مقدار 3 گرم هر 12 ساعت مصرف می شود. در درمان های کوتاه مدت برای آبسه دندان 3 گرم مصرف می شودکه در صورت نیاز 8 ساعت بعد تکرار می شود. برای درمان عفونت های مجاری ادرار، مقدار مصرف آموکسی سیلین 3 گرم است که در صورت نیاز 10-12 ساعت بعد تکرار می شود. در درمان سوزاک مقدار مصرف این دارو 3 گرم در یک نوبت همراه با یک گرم پروبنسید می باشد. 

کودکان : مقدار مصرف این دارو در کودکان با سن تا 10 سال 125 میلی گرم هر 8 ساعت می باشد که در عفونت های شدید دو برابر افزایش می یابد. این دارو در درمان عفونت گوش میانی در کودکان با سن 10-3 سال به مقدار 750 میلی گرم دو بار در روز مصرف می شود.

 

   تداخل

 

مصرف همزمان آموکسی سیلین با دارو های خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد و منجر به بارداری ناخواسته شود. مصرف همزمان پنی سیلین ها با متوترکسات منجر به کاهش کلیرانس متوترکسات و در نتیجه مسمومیت با این دارو می شود.




:: موضوعات مرتبط: داروهای ضد باکتری , ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: